הבהרה:
'בית ההוראה' שע"י ממלכת התורה "עוז והדר" בדוא"ל, מיועד רק לנאלץ להשתמש במחשב ובשירותיו לפרנסתו ועל דעת גדולי ישראל שליט"א. בית ההוראה מעלה את התשובות לעיון באתר זה, אך אין בזה מתן היתר או עידוד מצד הרבנים הגאונים המשיבים שליט"א לשימוש כלשהו ברשת המקוונת

בית ההוראה שע"י ממלכת התורה עוז והדר

תשובות אחרונות

נושא
תקציר
מאת
אורח חיים
ו' כסלו התשע"ו

אשה שהדליקה נרות בער"ש ר"ח ורוצה לומר הלל

אשה שהדליקה נרות בער"ש ר"ח ורוצה לומר הלל האם אפשר לברך בברכה שהרי קידשה עליה היום?
תשובה: לא תברך.   מקורות: במשנה ברורה (סי' רסג ס"ק מג) מבואר אפילו לגבי מנחה שלא תתפלל אחר הדלקת הנרות [וציין למג"א (ס"ק יט), אמנם הדין שלא תתפלל מקורו בפמ"ג (א"א שם)], ואמנם שם יש שצידדו להקל מכמה טעמים, אך לגבי הלל שאינה מחוייבת בו כלל, ואין הברכה אלא מנהג, לא תברך.
הרב ישראל כהן שליט"א
שבת
כ' חשון התשע"ו

שימוש במים בשבת במרתף בו מותקנת משאבה לפינוי המים

  בקומת המרתף בביתנו מותקנת לצורך ניקוז הביוב משאבה מתוצרת איטליה ("פודרול"). בור הביוב בעומק 1.7 מטר וברוחב 1 מטר. כאשר גובה המים מגיע לכ-70 ס"מ המשאבה מופעלת.  ניקוז מים ממרתף חייב להתבצע באמצעות משאבה. במרתף ביתנו מצויים מקלחות, שירותים וכיורים. אי שימוש בכל מתקני המים יקשה מאד על אורח חיים תקין, ולמעשה לא יהיה ניתן להשתמש בבית למגורי אדם בשבתות. שאלתי היא, האם ניתן להסתמך על דין "גרמא" או דין אחר כדי להשתמש לכתחילה במתקני המים כרגיל או שמא הדבר אסור? אם יש צורך וישנו פתרון הלכתי כמו מתקן מיוחד, אשמח אם תפנו אותי לאדם מוסמך.
תשובה: בעיקר הדין אי אפשר להכריע להיתר, התקן מכני שיפתור את הבעיה ההלכתית זמין, ניתן ליצור קשר בעניינו עם "משמרת השבת" (072-22164422) דיונים:  במשאבה זו לא שייך עניין המשכת זרם כבמקרר בשעת פעולתו, ואף שזמן זרימת המים ממושך מכל מקום כשמגיע קרוב לגובה המים שמפעיל את המשאבה הרי פעולתו היא היא המפעילה את המשאבה. ואף שבאופן שיש עוד בעלי בחירה שיכולים להשתמש באותו בור מים, כגון בכיור אחר, ואינו רואה אותם, שלכאורה נחשב כאינו פסיק רישיה שפעולתו תפעיל המכשיר. וכל שכן באינו יודע היכן עומד גובה המים. מ"מ לכאורה זהו פסיק רישיה דלשעבר, כיון שאפשר לברר הדבר בפתיחת הבור ולכן אי אפשר להורות להיתר בוודאי.
הרב אליהו בייפוס שליט"א
צליית כבד
כ"ח סיון התשע"ה

צלייה במנגל שבתחתיתו מים

שמעתי שיש רבנים האוסרים לצלות כבדים על גבי מנגל שבתחתיתו מים, ורבנים אחרים מורים לצלות דווקא בצורה כזאת. האם יש אפשרות לבאר את צדדי הענין ולהורות כיצד יש לנהוג למעשה?
תשובה: יש להמנע מלהשתמש במנגל עם מים, כיון שיש לחשוש שהמים מתאדים על ידי החום הרב ועולים ומבשלים את הכבד, וכן הדם שבהם חוזר ונבלע בו. [הצד האחר בשאלה זו היא להשתמש עם מים כדי שיבטלו את הדם ולא ייאסר הכלי, ומכל מקום יש להורות כנ"ל].     מקורות: ראה יו"ד סי' עג ס"א לענין בישול כבד. ולענין דיעבד ראה מה שכתב בזה בשו"ת מעשה חושב ח"ה סי' כט [ויש להוסיף עוד את המובא בדובב מישרים ח"ד (הנדפס בסוף ח"ג הנדמ"ח) סי' ק], ויש לדון בעצם הסברות בזה ואכ"מ.
הרב ישראל כהן שליט"א
שמיטה
ב' סיון התשע"ה

קטיפת פרחים בשמיטה לחג השבועות

האם מותר לקטוף פרחים לחג השבועות בשנת השמיטה?
תשובה: מותר לקטוף פרחים או בשמים כדי להשתמש בהם, אך לא כדי לחזק את השיח או לעודד צמיחה חדשה. וישנה בצורת הקטיפה מהדרך שבו קוטפים כדי לעודד צמיחה חדשה. לכן לא יחתוך באמצע הענף אלא בשלישו העליון או התחתון (משפטי ארץ פ"ד סכ"ה).   מקורות: הליכות השביעית  פרק י סעיף ח.
הרב מנחם מנדל פומרנץ שליט"א
אורח חיים
כ"ו אייר התשע"ה

השחלת תליון – ברירת משחקים – אביזרי ג'ימבורי

- האם מותר להשחיל בשבת תליון על גבי שרשרת (זהב למשל)? - האם יש דרך לאסוף בשבת משחקים מעורבים. אם הילדים פיזרו בעירבוביא קליקס, לגו, קפלה וכו', האם יש היתר להורות לילד אחד לאסוף רק הלגו ולשני רק את הקפלה? - אביזרים שמשמשים לג'ימבורי במשך השבוע, האם יש בהם איסור מוקצה, או שניתן לאפשר לילדים להשתעשע בהם בשבת?
תשובה: השחלת תליון בשרשרת שלא היה בה קודם שבת, והדרך להשאירו שם, אסורה. אין דרך למיין את המשחקים אפילו באופן זה, משום איסור בורר. אפשר שילד יטול את חלקי הלגו וישחק בהם לבדם, ואחר כך ישיבם למקומם. אביזרי ג'ימבורי המשמשים למשחקי ילדים ולהנאתם בחול, אם אינם פועלים על ידי חשמל וכדומה, מותר לילדים להשתמש בהם להנאתם בשבת.   מקורות: השחלת תליון - ראה משנ"ב (סי' שיז ס"ק טז) לענין נתינת חגורה במכנסיים חדשות. מיון משחקים - פשוט. וראה מה שהובא בארחות שבת (פ"ג הערה ג) אודות מיון שני דברים שאינו חפץ בשניהם. אביזרי ג'ימבורי - ראה שו"ע (סי' שא ס"ב) ומשנ"ב (שם).
הרב ישראל כהן שליט"א

אינדקס לפי נושאים